Hoe we een toegankelijk platform bouwden voor een drukbezocht museum
Textielmuseum
Het project
Digitale producten van overheidsinstanties moeten volgens de wet toegankelijk, logisch én aantrekkelijk zijn voor iedereen in onze samenleving. Ongeacht leeftijd, ras, overtuiging, locatie, omgeving, kennis of ervaring, afkomst of functiebeperking. Het creatieve en inclusieve Textielmuseum vroeg ons om hun bestaande platform beter toegankelijk te maken voor al hun bezoekers.
Meer weten?
Mike vertelt je graag meer.
Bel 013 208 40 30 of mail mike@audience.nl
Soort platform
Contentplatform
Diensten
Audience first strategie, UX design, UI design, digitale toegankelijkheid, headless CMS.
Een andere jas
Het moeten voldoen aan wetgeving was een mooie gelegenheid om het volledige platform tegen het licht te houden. De bestaande WordPress website was onder meer te traag met te veel processen en te weinig performance. We bouwden een nieuwe site in Laravel en NextJS. En migreerden duizenden contentpagina's zonder onderweg een bitje te verliezen. Door de krachtige back-end te splitsen van de gebruiksvriendelijke front-end wordt gevraagde informatie voortaan door iedereen snel gevonden.
Getoetst en goedgekeurd
Wil je een officieel keurmerk voor digitale toegankelijkheid, dan moet je door een onafhankelijke auditor getoetst aan de WCAG 2.1-standaard, de internationale norm voor digitale toegankelijkheid. Deze standaard beschrijft waaraan moet worden voldaan op onder meer informatie en presentatie, navigatie en bediening en inhoud. Het nieuwe platform is geaudit en goedgekeurd is door Cardan Technobility, waardoor het officieel aan de wetgeving voldoet.