Online studiekeuze voor nieuwe studenten

Tilburg University

Mike Engelmoer
Account & project
Niels Kuipers
Managing director
Elaine Heijboer
User experience designer

Het project

Ieder studiejaar beginnen ruim 20.000 studenten met een studie aan de Tilburg University. Om als student je plek te vinden met ruim 80 verschillende richtingen en niveaus kan knap lastig zijn, zeker als je zelf nog niet goed weet waar je hart en talent ligt. Met een heldere user experience gidsen we Tilburgse toekomstmakers op een intuïtieve en richtinggevende manier naar daar waar ze op hun plek zijn.

Dankzij grondig onderzoek van Tilburg University had AudienceFirst vanaf de start toegang tot een uitgebreide doelgroepsegmentatie. Daaruit bleek dat studenten uit verschillende continenten voor identieke studies andere waarden belangrijk vinden. Door de beschikbare gegevens op onze audience map te plotten, kregen we veel inzicht in alle behoeften en verwachtingen tijdens het kiezen van een studie. Op basis van deze data hebben we vervolgens de volledige studiekeuze flow gebaseerd.

Soort platform

Applicaties en software

Diensten
Audience first strategie, UX design, UI design, Digitale toegankelijkheid.

Studiekeuze flow

Nadat we de volledige keuzeflow hadden uitgewerkt, hebben we UX wireframes opgemaakt om alle informatiestromen meer inzichtelijk te maken. Zo werd direct zichtbaar wat er verder nog nodig was om tot een perfecte flow te komen.

Mobile first

Een groot deel van de doelgroep behoort tot generatie Z, de eerste generatie die is opgegroeid met moderne smartphones. Dit gegeven vroeg om een intuïtieve mobile first aanpak, waarbij beperkte schermruimte optimaal wordt gebruikt. Vanuit het mobiele ontwerp bouwden we vervolgens een versie voor desktopgebruikers.

User-centered content

De studiekeuzetool wordt ingevuld aan de hand van opleidingsinformatie vanuit HOVI (Hoger Onderwijs Voorlichtings Informatie). Omdat dit generieke content betreft die voor meerdere doeleinde wordt gebruikt, kan deze niet volledig op het desbetreffende publiek worden afgestemd. Vandaar dat we ervoor kozen om aanvullende user-centered teksten toe te voegen, buiten HOVI om. Op deze manier wordt het publiek toch persoonlijk en op emotie aangesproken, zonder dat belangrijke opleidingsinformatie gemist wordt.