Blijf relevant met een contentplatform als middelpunt van contentmarketing.
Met een contentplatform faciliteer je datgene waar jouw publiek naar op zoek is, creëer je verbinding, blijf je relevant wordt jouw organisatie een autoriteit binnen je vakgebied.
Wat is een contentplatform?
Een contentplatform is een online plek los van je corporate website, waar je publieksgerichte content deelt met je publiek. Daar waar je corporate website vooral een plek is om te zenden, staat bij een contentplatform de behoefte van je publiek centraal. Van deze landingsplaats voor jouw contentmarketing faciliteer je op een overzichtelijke manier antwoorden en oplossingen voor vraagstukken die leven bij je publiek.
Wanneer maak je een contentplatform?
Een contentplatform draait rondom een belangrijk onderwerp of thema voor één doelgroep. Dat kan zowel een maatschappelijk als commercieel thema zijn, zolang je content er maar op gericht is om je publiek op een overzichtelijke manier te informeren.
Over het algemeen dient het platform altijd één of een combinatie van onderstaande doelen:
1. Autoriteit claimen 🏛️
Een contentplatform helpt je om dé online kennisleider rondom een thema, onderwerp, branche of maatschappelijk probleem te worden.
2. Inzicht verschaffen 🔍
Door relevante data uit jouw owned media te halen weet jij precies wat jouw publiek zoekt en belangrijk vindt. Hiermee kan je nog beter faciliteren in de behoefte van je publiek.
3. Content centraliseren 🗄️
Door de opkomst van social media wordt relevante content over verschillende kanalen verspreid, maar komt het nergens samen. Met een contentplatform draai je dit principe om en creëer je een centrale hub voor al jouw belangrijke content.
4. Community building 👯
Op een contentplatform sta je met je expertise binnen je vakgebied rechtstreeks in contact met je publiek. Je faciliteert mensen met antwoorden en oplossingen, verbindt lotgenoten of brengt mensen met een gedeelde interesse samen op jouw community platform.
Hoe maak je een contentplatform?
Een contentplatform begint met onderzoek naar je klanten en hun behoeften. Als beiden in kaart zijn gebracht, gaat het erom doeltreffende manieren te bedenken om jouw specifieke boodschap gericht over te brengen: je contentmarketingplan. Wat maakt jou bijvoorbeeld zo uniek dat je autoriteit binnen je vakgebied kunt claimen? Zodra je contentmarketingplan op orde is, ga je op je corporate website je bedrijfsinfo scheiden van alle publieksgerichte content. Die laatste categorie breng je voortaan onder op een nieuwe online plek. Dat kan een compleet ander webadres zijn of een apart gedeelte op je website.
AudienceFirst heeft een ruime ervaring in het doorlopen van deze stappen en begeleidt je deskundig van begin tot eind. We beginnen altijd met sprint 0, een strategische formule waarbij je binnen één week een aanpak voor jouw platform hebt. Hiermee bespaar je tot wel 20% op de uiteindelijke ontwikkelkosten.
Binnen één week een duidelijk plan voor jouw contentplatform?
Een succesverhaal maak je samen.
Wij komen graag in contact om vrijblijvend de kracht van een contentplatform voor jouw organisatie te bespreken.